First impression down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Djemila Maas - WaarBenJij.nu First impression down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Djemila Maas - WaarBenJij.nu

First impression down under

Door: Djemila

Blijf op de hoogte en volg Djemila

03 December 2014 | Australië, Sydney

Zo, dan mijn eerste verhaal terwijl ik in Sydney zit! Het is nu 19:45, dec 2, en nog steeds 25 graden ;) het is dus niet verkeerd aan de andere kant van de wereld! Het is wel bizar om dan nu hier te zijn. Na maanden plannen en dromen zit ik er dan eindelijk en het voelt nog steeds onwerkelijk. Het geeft een bijzonder gevoel van vrijheid maar ook een gevoel van eenzaamheid. Helemaal in je uppie arriveer je in verschillende landen en je hebt eigenlijk geen idee wat te doen of waar te kijken.

Maar ik zal even bij het begin beginnen; de vlucht down under. 29 november om 13:20 was het dan zover. Het afscheid van papa en mama was niet makkelijk. Met veel tranen door de douane en nog een laatste keer zwaaien voordat ze dan uit het zicht waren. De eenzaamheid omarmde me meteen en ben na wat ronddwalen maar alvast bij de gate gaan zitten om nog heel even met berbelijn en Alice te bellen. Even nog die laatste geruststellende woorden en vervolgens na diep ademhalen het vliegtuig ingestapt. Tijdens de vlucht niet kunnen slapen door alle emoties en dus maar 3 films gekeken en rijst gegeten. (helaas geen chicken or pasta wanneer je met China Airlines reist ;)) na vele uren in Bangkok aangekomen en na alle controles kon ik gelijk door naar de gate voor mn vlucht naar taipei. Eenmaal in taipei was ik zo vermoeid dat ik in een transit hotel 4 uurtjes heb geslapen. Gelukkig was er free wifi dus kon gelijk het thuisfront op de hoogte brengen:) Jammer genoeg daardoor niet meer kunnen slapen tijdens de 9,5 u durende vlucht naar Sydney dus die jetlag is aanwezig hoor;)

Eenmaal in Sydney aangekomen was ik stiekem toch nerveus voor de douane. Heb regelmatig border security gezien en pff wat kunnen ze streng zijn;) Samen met een ander meisje uit het vliegtuig sloten we aan in een rij die zeker nog 2 uur zou duren voordat we aan de beurt zouden komen. Ik weet niet of dat we er nu verdacht of juist onschuldig uitzagen maar na een half uur werden we uit de rij gehaald om bij een aanzienlijk kortere rij aan te sluiten bij een erg streng uitziende douane dame! Alles ging geheel soepel en ze hebben niet eens naar al mn papierwerk gevraagd wat ik perse moest printen! Al met al heeft het toch redelijk lang geduurd en stond mn transfer van australian backpackers naar t hostel al enige tijd te wachten. Ik werd opgehaald door een meisje genaamd jemi (what are the odds right?? ;)) en natuurlijk gelijk de beginnersfout gemaakt door aan de rechterkant van de auto in te willen stappen :p. (voor degene die het niet weten, ze rijden hier links) Gelukkig was ik niet de enige zei ze dus schaamteloos stapte ik aan de andere kant in. Rond 13:30 kwamen we bij het hostel aan en na het inchecken en een korte rondleiding door t hostel even de tijd voor mezelf genomen om alles te laten bezinken. 50 meter van t hostel is het strand al dus heb een korte strandwandeling gemaakt om uit te waaien. Het waaide behoorlijk hard dus er waren maar weinig mensen. Maar uiteraard werd ik gelijk door de eerste begroet met g'day mate!! Het duurde een paar seconden voordat ik doorhad wat ie nu eigenlijk zei maar uiteindelijk nog g'day terug kunnen roepen :p. Iedereen begroet je heel vriendelijk en ook al wordt er niks gezegd, je krijgt altijd een grote glimlach!:)

Om 16:00 terug gegaan naar het hostel en kennis gemaakt met de medewerkers van australian backpackers die me het komende jaar wegwijs kunnen maken en helpen met het plannen van mn reis. Gelijk alle informatie ontvangen vanuit het starterspakket wat ik had geboekt en direct al een to do list voor de volgende dag! Er moest een hoop geregeld worden en ze adviseerde me dan ook omdat gelijk te doen ipv te wachten.

Daarna mezelf getrakteerd op een heerlijke pizza ;) oh, en toen meteen mn "Aussie naam" mogen gebruiken; Djemila is te moeilijk voor ze dus dus dan wordt t Djemi ;) omdat ik toch wel zin had in een biertje ben ik daarna naar de liquor store gegaan en kreeg ik bijna mn bier niet mee omdat ik mn ID was vergeten :O gelukkig werd t me vergeven omdat ik net was gearriveerd :p (gewoon lief lachen dus;)) doordat het best fris was had ik mn mc vest aan waar helmond op de achterkant staat, werd ik ineens aangesproken door een Nederlander die het mc kende!;) hij verblijft in hetzelfde hostel dus samen terug gelopen en vervolgens met een hele groep Nederlanders biertjes gedronken en verhalen gehoord. De meeste zijn hier al langer en werken ergens in de omgeving dus al helemaal bekend met het backpacken en de no worries mentaliteit. De avond uiteindelijk afgesloten met een paar biertjes en gezelligheid.

De volgende dag werd ik al om 05:00 wakker en ben toen vroeg eruit gegaan om wat papieren door te nemen. Vervolgens met alle papieren en instructies richting het centrum gegaan. Bij Medicare kom ik in aanmerking voor 'gratis' zorg in Aussie. Wat inhoudt dat ik dus nooit iets hoef te betalen als ik naar de dokter moet en dat dat direct met mijn verzekering geregeld wordt. Na lang wachten was dat uiteindelijk geregeld en kon ik door naar de bank midden in het centrum. Omdat de zon prachtig scheen heb ik vanuit Manly beach de ferry naar Sydney harbour gepakt en de schitterende omgeving vanaf de zee mogen ervaren. Na een half uurtje mijn eerste blik op het opera house mogen werpen! :) erg indrukwekkend en leuk om in het echt te zien. Helaas was er weinig tijd om rond te kijken want mijn nieuwe bankpas lag op me te wachten ;) gezien ik hier wil gaan werken moet ik ook een pensioenfonds openen, heel maf idee. Dit maar gelijk bij de bank gedaan zodat ik niet verschillende fondsen hoef bij te houden.(als ik er zelf geen heb mag de werkgever zelf kiezen, en gezien ik wss bij meerdere bedrijven ga werken..)

Inmiddels is het alweer 3 december en 32 graden;) vanochtend mijn eerste duik in de zee genomen wat nog wel erg fris was maar wat een heerlijk gevoel! Doordat ik niet zo goed had geslapen was het fijn om even helemaal tot rust te komen. Daarna ben ik bij niels van australian backpackers aangeschoven om mn idee te bespreken. En het gaat er waarschijnlijk als volgt inzien; volgende week vrijdag starten met een surfkamp net buiten Sydney. Daar leer ik in twee dagen surfen (hoop ik:p) en alles zit er bij inbegrepen. Bij dat pakket krijg ik dan ook een hop on hop off busticket waarmee ik drie maanden de tijd heb om in Melbourne te komen, kan veel sneller uiteraard maar het ticket is 3 maanden geldig. Halverwege die trip wil ik dan 2/3 maanden gaan werken om te sparen voor een auto (mijn eerste auto jawel!!!;)) om vervolgens met die auto lekker rond te touren en optimaal te genieten van t backpackers leven down under.

Al met al dus een goed begin!!! Het voelt nog steeds onwerkelijk om hier te zijn en de eenzaamheid is nog niet altijd even makkelijk. Maar het scheelt dat ik nu nog even in een Nederlandse omgeving ben die me alles uitleggen en overal bij kunnen helpen. En het gevoel van vrijheid is fantastisch!!! Morgen staan de botanic gardens op de agenda en verder Sydney verkennen.
Trouwens, voor degene die een kaartje, handgeschreven brief, pakketje of wat dan ook willen sturen; dat kan!!! Heb een postadres waar mn post centraal bewaart wordt en naar mij wordt doorgestuurd als ik ergens wat langer zit. Adres is als volgt:

Djemila Maas
YHA Beach House
4 collaroy street
Collaroy, Sydney, NSW, 2097

Daarnaast ben ik ook alleen nog maar bereikbaar op mn nieuwe Australische nummer: +61 411 304236 (WhatsApp loopt voorlopig nog via mn Nederlandse nummer maar wel gewoon bereikbaar)

Hele dikke kus vanuit het mooie Australië! Na deze week gaat het allemaal echt beginnen, nu nog even chillen en genieten!:)
Mis jullie!!


  • 03 December 2014 - 10:08

    Erik Van Esch:

    Hé stoere dame, hier is het koud dus ben nu al jaloers op je. Geniet van de tijd daar en ik kijk uit naar je reisverslagen.

  • 03 December 2014 - 10:17

    Tatjana:

    Goeiemorgen Djemi :),

    Wat een leuk verhaaltje. Mooi dat je het zo goed naar je zin hebt en met die "eenzaamheid" komt het ook wel goed. Dat surfen wordt een makkie na onze ervaringen in La douche France ;).

    Succes Mate!
    X

  • 03 December 2014 - 12:00

    Ingrid Van Lieshout:

    Hey Djemi, klinkt allemaal heel goed! En nu lekker genieten van Sydney, want dat is een geweldige stad ;) en voor je het weet ben je een echte Aussie! Have lots of fun and enjoy the ride!

  • 03 December 2014 - 12:09

    Kayl:

    Super Djemi! Hopelijk al weer een beetje hersteld van de vluchten. Alles komt goed! Je gaat een super tijd hebben en voor je het weet heet je gewoon Djemi ipv DJEEEEEHEEEEMILA ;)

    Dikke kus!!

  • 03 December 2014 - 13:43

    Mama:

    whow, Djemi(la), je laat er geen gras over groeien! Wat een mooie reisplanning. Geloof me, je gaat een geweldige tijd tegemoet met ups en downs maar een tijd om nooit te vergeten. You've got the spirit, so no worry, mate!!

    Dikke kus


  • 03 December 2014 - 13:53

    Leonie Sieben:

    Fantastisch Djemila, geniet er maar van

  • 03 December 2014 - 14:13

    Maloukes:

    woehh Djeem! Echt een mooi verhaal!
    Ik heb het gevoel dat het helemaal goed gaat komen met jou!
    Aaah een no worries mentaliteit Heeeurlijk!
    Genieten, genieten, genieten!!
    Alle liefs xx Malou

  • 03 December 2014 - 14:53

    Ellen Jacobs:

    Hoi Dje

  • 03 December 2014 - 15:55

    Maria Hazenberg:

    Hallo Djemila,
    Wat fijn om al zo snel een reisverslag van je te kunnen lezen. Weten we meteen hoe het met je gaat.
    Wat een leuke plannen heb je al gemaakt. Geniet ervan.
    Liefs en xxx


  • 03 December 2014 - 17:42

    Alice:

    Djemi voor mij blijft het Djeems hoor. :p Klinkt ook best aussie's toch?;)
    Kei leuk verhaal babe. Hoor het je al helemaal vertellen! Geniet ervan, van de zon de biertje, de mensen en wordt lekker bruin en maak indruk met je surfskills.;) (stuur ff een foto van de leraar :D)
    Liefs vanuit ijskoud NL!

  • 04 December 2014 - 10:01

    Robbin:

    Gaaf verhaal Djeem!

    Goed dat je al snel fijne omgeving hebt gevonden, maar ik had niet anders van je verwacht! Ben benieuwd naar je komende avonturen.

    En trust me, de eerste keer dat je na wat drankjes weer in Nederland fietst, fiets jij aan de linkerkant ;)

    xxx Robbin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djemila

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 3909

Voorgaande reizen:

29 November 2014 - 29 November 2015

Down under adventure!

Landen bezocht: